lördag 17 september 2011

21st Century School


När datorn kom till skolan kan jag se ur två perspektiv, det ena är mitt eget nästan 30 år gamla elevperspektiv och det andra ur ett skolledarperspektiv. Digitalisering av skolan är en process som pågått i 30 år. Min första kontakt med datorn i skolan var på gymnasiet under tidigt 1980-tal. Vad jag kommer ihåg var att det fanns ett par ADB-80 datorer på hela skolan. Datorer där man skulle mata in kommandon. Digitaliseringen gick inledningsvis långsamt men med Internets inträde fick digitaliseringen en katalysator och den digitala kompetensen tog rejäl fart.

Idag pratar man inte om digitalisering eller digital kompetens utan nu är det snarare 21st Century Skills som gäller. Detta är vad vi tror att eleverna behöver för att klara morgondagens utmaningar. Youtube-klippet Did you know säger en del om morgondagens utmaningar:
     


Adminstrativt har vi haft mycket nytta av den digitala tekniken och man kan undra hur vi klarade oss utan Schoolsoft tidigare eller hur vi informativt klarade oss utan Schoolsoft, hemsida eller för den delen Facebook, Blogger och Twitter.

Redan i januari 2001 delade ProCivitas i Växjö ut de första laptopsen till eleverna. 60 nya åk-1 elever fick varsin Toshiba Satelite. Nu, 10 år senare är det Apples produkter som gäller. 75 procent av eleverna föredrar Apples maskiner framför PC. Själv har jag lite svårt att vänja mig vid Mac, men dom är snygga! 
Åk1-elever med MacBook, MacAir och PC















Skillnaden mellan de första elevernas användning av laptop 2001 och användarna idag är stor. Denna skillnad ligger mångt och mycket i läraranas kompetens och det stora utbud av enkla tekniska plattformar som idag finns på nätet - Dagens lärare och elever är duktiga på att använda allt från Facebook, Twitter, Blogger, Wordpress, Google apps, Wikis, Type with me, Voki, Youtube, Camtasia mm i undervisningen.

Statsvetaren Jan Hylén (2010) lyfter fram fyra typer av argument för IT i skolan:
1) Det är nödvändigt att utbilda IT-kunnig arbetskraft och skolan bör bidra med utbildningar som gynnar detta.
2) IT i skolan är ett medel för att skapa lika möjligheter mellan elever och därmed en likvärdig skola genom att minska de digitala klyftorna
3) IT är ett verktyg för att höja effektiviteten i lärandet
4) IT är en katalysator för förändringar som kan göra skolan mer flexibel och höja kvaliteten i lärandet.

Låter väl fantastiskt! För uppe i Molnet finns oanade möjligeter. Läs gärna artikel i Svenska Dagbladet

http://www.svd.se/naringsliv/it-pa-vag-bli-lopande-bandet_6476552.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar