måndag 21 november 2011

Kvalitet och stolthet

Skolinspektionen är ute på sin eriksgata och förväntas anlända till Växjö Kommun inom kort för att under några veckor framöver granska ALLA skolor i kommunen. Skolinspektionen granskar regelbundet alla skolor, för att se att vi följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Målet är att bidra till alla elevers lika rätt till god utbildning i en trygg miljö, där alla når minst godkänt i alla ämnen. Skolinspektionens granskning utgår bland annat från skollagen, gymnasieförordningen, läroplaner, kursplaner och andra bestämmelser som verksamheterna är skyldiga att följa.


Detta är ett fantastiskt jobb de gör för att kvalitetssäkra alla skolor. ProCivitas gör allt som står i vår makt för att möta myndigheternas krav. Men något som är lika viktigt är den upplevda kvalitet som våra elever ger oss feedback på. Den är oslagbar. Eleverna är våra bästa ambassadörer.

I torsdags fick vi besök av Sara Gustafsson. Sara gick ut i juni och flyttar nu till Stockholm. I veckan var hon på anställningsintervju på American Express. Sara fick jobbet och har nu påbörjat sin internutbildning på AmEx. Hon var så stolt och glad över att hon fick jobbet men vill framhålla att hon fick jobbet för att hon gått på ProCivitas. Nåja, det kanske inte bara berodde på detta, men det är roligt med dessa reflektioner från gamla elever. Sara skickade även ett SMS till lärarna i Ung Företagsamhet där hon beskrev anställningsintervjun: ”…Jag fick även göra ett säljsamtal på intervjun, så tack för allt ni lärt mig om det!! Kändes som jag vann på det...”

Av detta blir vi stolta och glada och om detta vill vi berätta. Och det gör vi för fullt under några veckor under senhösten. För det är nu vi är inne i vår mest viktiga period att förmedla att ProCivitas är en skola där du får en bra utbildning. Detta gör vi under Öppet Hus, under besök på grundskolorna i länet samt när åk-9 eleverna besöker oss. Och det känns bra - vi hade rekordmånga besökare på Öppet Hus under oktober och vi har haft rekormånga besökare under elevbesöken under november. Den 1 februari ska niorna ha gjort sina val. Det är för dem vi stolt berättar vår historia och om våra elevers framgångar. En stolthet över vårt gemensamma arbete.

Varumärket ProCivitas består av fyra sammanflätade dimensioner: 

1) Den första är att vi vill särskilja oss från andra – att våga sticka ut och utmana. Vi vill vara Sveriges Bästa Gymnasieskola där utbildningen ska ge dig en guldbiljett till framtiden.
2) Den andra är att vi ska leverera kvalitet i utbildningen – att uppfylla dessa förväntningar förpliktigar för varje person som arbetar hos oss.
3) Den tredje är den sociala dimension – det är en känsla av grupptillhörighet som säger att jag är utvald och jag är viktig, VIP. Jag vill vara en del av ProCivitas.
4) Den fjärde är en psykologisk dimension – det betyder att vi ska attrahera duktiga och studiemotiverade elever.

Sara Gustavsson och Peter Connée vid studenten i juni 2011



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar